Konttirahdilla kasvua bisnekseen

Tavara- ja pienkonerahti on logistiikka-alan peruskauraa, mutta konttikuljetukset ovatkin oma lukunsa. Vaikka sanasta “kontti” monella tuleekin ensimmäisenä mieleen satama-alueet ja niiden korkeat merikonttipinot, käytetään niitä myös Suomen sisäisessä rahdissa, kun rahtivolyymit ovat suuret.

Valtaosa Suomen konttiliikenteestä suuntautuu kuitenkin ulkomaille, juurikin satamien kautta. Suomen Kuljetustilaukset Oy:n rahtilaskurin kautta voi tilata myös konttikuljetukset yrityksen toimipisteestä satama-alueelle asti. Me emme toistaiseksi toimita rahtia Suomen rajojen ulkopuolelle, mutta kontti on helppo lastata sellaisenaan rekan lavalta laivaan kansainvälistä kuljetusta varten.

Kontti on siis ylivoimaisesti logistisesti helpoin ratkaisu niin ahtareille, rahtareille kuin kansainvälisille suuryrityksillekin, mutta myös monet “tavalliset” suomalaiset yrittäjät voisivat vaivatta skaalata toimintaansa ylöspäin konttirahdin avulla. Ennen konttien tilaamista kannattaa kuitenkin tehdä kattavat kannattavuuslaskelmat rahtimääristä. Rahtilaskurimme käyttäminen on täysin ilmaista, joten voit käyttää sitä työkaluna suunnitelmissasi!

Milloin konttirahti kannattaa?

Autoja, työkoneita, moottoripyöriä ja vaikkapa kodinkoneita valmistaville yrityksille konttirahti on usein itsestään selvä vaihtoehto tavaran kuljettamiseen, mutta kun liiketoimintaansa kasvattavan, fyysisesti pienempiä tuotteita valmistavan yrityksen rahtimäärät nousevat useisiin lavoihin viikossa, jossain vaiheessa konttirahtiin vaihtamista kannattaa vakavissaan harkita.

Suomi on kuitenkin verrattain pieni maa, joten kuljetusvaihtoehtoja vertaillessa täytyy ottaa tuotanto- ja tilausvolyymin lisäksi huomioon ympäristöystävällisyys, käytännönläheisyys ja toimitusnopeus. Jos helsinkiläiseltä maahantuojalta tilataan Ivaloon neljä moottorikelkkaa, on konttirahtaus hyvinkin perusteltavissa.

Jos samalta maahantuojalta sen sijaan tilataan kolme kelkkaa Ivaloon ja yksi Kuusamoon, onkin syytä jo laskea, kannattaako tilaukset lähettää kahdella eri rahdilla, ajattaakko kontti ylimääräisen mutkan Kuusamon kautta vai tuleeko halvemmaksi jättää Kuusamoon menevä kelkka esimerkiksi jatkokuljetukseen Ouluun ja jatkaa kolmen kelkan kanssa Ivaloon. Puhtaan kannattavuusmatematiikan lisäksi myös hiilipäästöt, toimitus- ja kuljettajien lepoajat täytyy ottaa huomioon logistiikkaratkaisuissa.

Loppujen lopuksi on täysin yrittäjästä ja yrityksen arvoista kiinni, kannattaako konttirahtiin siirtyminen vai ei. Konttikuljetusten paras puoli on tietysti se, että siten suuret tavaramäärät liikkuvat kollikohtaisesti laskettuna halvempaan hintaan, mutta toisinaan varjopuoli on se, että toimitukset hidastuvat hieman siitä syystä, että yrittäjä odottaa tilausmäärän nousevan niin korkeaksi, ettei konttia tarvitse rahdata vajaana.

Konttien hinnat ja tyypit

Kuten kaikessa rahdissa, myös konttirahdissa hinnat määräytyvät painon ja mittojen mukaan. Ehkä yleisin konttityyppi maailmalla on ISO-standardin mukainen 40-jalkainen kontti, johon mahtuu yhteensä 25 eurolavaa. Eurokontin vetoisuus puolestaan on 33 eurolavaa. Molempia konttityyppejä nähdään juuri eniten satamien lastausalueilla, ISO-kontteja huomattavasti enemmän.

Konttirahti vaatii käytännössä aina ajoneuvoyhdistelmän, sillä pelkästään metallirakenteinen ISO-standardoitu kontti painaa tyhjänä useita tuhansia kiloja. Niin ikään pidempien rahtimatkojen hinnat lasketaan usein tonneissa, mutta jos ja kun tarvitset tarkkoja hinta-arvioita kontin kuljetukselle, sivustomme rahtilaskuri antaa tarjouksen aina sentin tarkkuudella. Laskuri on toiminnassa 24/7, eikä sen käyttäminen sitouta rahtitilauksen tekemiseen.

On syytä kuitenkin muistaa, että konttityyppejä, kuten -kokojakin, on useita erilaisia. Selvästi yleisin konttityyppi on 40′ DC, eli 40-jalkainen “dry cargo container” (suom. kuivan rahdin kontti). 40-jalkaisesta merikontista on olemassa myös muun muassa HC- ja HCPW-versiot, joiden ulottuvuudet eroavat hieman tavallisesta merikontista.

Tavallisten konttien lisäksi rahtiliikenteessä käytetään erilaisia erikoiskontteja, kuten termokontteja lämpötilasäädeltyihin kuljetuksiin, eristekontteja tai vaikkapa kemikaalikontteja, jotka on suunniteltu varta vasten kemiallisen ja vaarallisen aineen kuljettamiseen ja varastoimiseen. SKT:n rahtilaskurin tarkka hinta-arvio koskee vain tavallista merikonttia, mutta mikäli olet kuljettamassa esimerkiksi elintarvikkeita tai ongelmajätettä, ota meihin yhteyttä ennen tilauksen tekemistä.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *